رعایت بهداشت در پخت و پز و مصرف مواد غذایی می تواند از بروز بیماری و مسمومیت جلوگیری کند. پس نظافت و سلامت مواد امری بسیار مهم می باشد.

به همین منظور رعایت اصول بهداشتی در کل مکان های عمومی (رستوران ها، سلف سرویس ها، کافی شاپ ها و…) و نکاتی در شسشتوی تجهیزات آشپزخانه صنعتی حائز اهمیت است.

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد، که آیا ظروفی که در آن غذا سرو می شود، توسط نیروی انسانی شسته می شود یا بصورت مکانیزه؟

برای پاسخ به این سوال تا انتها با ما همراه باشید.

در جواب این سوال باید بگویم، شستشو این ظروف یا تجهیزات آشپزخانه صنعتی بصورت دستی کاری طاقت فرسا است. وبسیار زمان بر. از این رو تمامی دستگاه های صنعتی توسط دستگاه های مکانیزه پاکیزه می شوند.

حالا شاید از خود این سوال را بپرسید، که آیا این دستگاه های مخصوص شستشو، تجهیزات آشپزخانه را کاملا پاک و تمیز می کنند یا خیر؟

در پاکیزه سازی تجهیزات پخت و پز باید بسیار دقت نمود. زیرا به مرور زمان غذا داخل شیارها و قسمت های داخلی و غیرقابل دسترس برای شستشوی دستی باقی می ماند. و نمی توان به آسانی به نظافت پرداخت. همین امر موجب ایجاد میکروبها می شود که باعث بروز بیماری هستند.

واترجت صنعتی

از تجهیزات پخت و پز روزمره استفاده زیادی می شود و گاهی چربی ها به آن می چسبند. مثل ته دیگ و… برای شستشوی این گونه تجهیزات، به دستگاه پر قدرت و قوی واترجت صنعتی نیاز داریم.

ماشین ظرفشویی یکی از لوازم مکانیزه است. این دستگاه قابلیت شستشو با آب داغ با دمایی حدود 80 درجه سانتی گراد را دارد. که موجب ضد عفونی و پاک شدن تمامی چربی ها و رنگدانه ها می گردد.

یکی دیگر از توانایی های این دستگاه آشپزخانه صنعتی، خشک نمودن آنی ظروف می باشد. در این گونه تجهیزات یک گرم کننده ست می شود.

به ای ترتیب دمای دستگاه افزایش می یابد. به دلیل دمای بالای آب، و پاک کنندگی صد درصد آلودگی ها نیازی به مواد شوینده شیمیایی نیست.